woensdag, februari 15, 2006

Klantbelevenis #2

Een tijdje terug vertelde ik al over klantbelevenis. Hoe belangrijk het is dat je je het serieus genomen wordt. Zeker als het gaat om iets waar je zelf weinig kennis van hebt, en de ander heel veel.

Gisteren hadden we weer een gesprek met een hypotheek adviseur. En dit keer gingen we echt weg met een vervelend gevoel. We hadden gewoon niet het idee dat hij ons serieus nam. Hij stelde vanuit zijn ivoren toren een reeks vragen die voor hem belangrijk waren om te stellen. Maar nam niet de moeite ons uit te leggen waarom dat dan belangrijk was.



Hij gaf ons het gevoel dat we dom waren omdat we niet de zelfde kennis over het probleem domein hebben als hij. En ik geloof dat dat hij op een verkoopcursus heeft geleerd dat dat de beste manier is om iets te verkopen. Als ik weet dat iemand veel op mij gaat verdienen dan moet ik hem wel aardig vinden om hem dat te gunnen. En dat is nu dus niet het geval.

Les geleerd: Neem je klanten serieus, en leg uit wat je gaat doen, wat je wil weten en waarom. Maar geef ze in ieder geval nooit het gevoel dat ze dom zijn.

Geen opmerkingen: