donderdag, januari 26, 2006

Klantbelevenis

Gisteren hebben we een soort intake gesprek gehad bij een hypotheekadviseur. De setting is vrij duidelijk. wij hebben geen verstand van hypotheken, het is een domein waar we nog volkomen onbekend in zijn. Bij de adviseur ligt de taak om ons wegwijs te maken in deze wereld zodat wij weloverwogen beslissingen kunnen nemen. In mijn werk als programmeur kom ik dit ook regelmatig tegen: dat ik mensen wegwijs moet maken zodat ze goede beslissingen kunnen nemen. Ik heb dan ook goed opgelet.

Na de kennismaking kwam het formuleren van de klantvraag: "Hoi, we willen misschien een huis kopen, we snappen niets van hypoyheken kun je ons het een en ander uitleggen?". Al met al een mooie open vraag waar je veel kanten mee opkunt. We begonnen met de standaard vragen: "Wat is het inkomen? Hebben jullie al een huis op het oog?" en daarna kwam de vragenlijst. De vragenlijst was een soort enquete waarbij op elke vraag een antwoord gegeven moest worden en aangeven moest woorden of het duidelijk was wat er gevraagd werd. Afhankelijk van de antwoorden kwamen er nieuwe vragen in volgende schermen (routing heet dat, of niet Nielsz? ;) ).



En dit vind ik briljant: simpel en effectief tegelijk. Wij beantwoorden de vragen die voor ons van toepassing zijn. We slaan niets over en de bank heeft van ons een digitaal profiel wat ze altijd kunnen opvragen. En de volgende keer als we daar komen en de situatie misschien veranderd is, pakken we dat profiel er weer bij, veranderen de waarden en rekenen het opnieuw door.

Na het invullen van de vragenlijst krijgen we een mooie rapport over het hoe en wat zodat we het rustig kunnen nalezen en met anderen kunnen overleggen. En alleen door het gebruik van zo'n simpele tool staan de eisen aan het te leveren product al vast. En kun je daarna toetsen of het geleverde product aan de eisen voldoet.

Om terug te koppelen naar de software wereld: dit is een perfecte manier om te zorgen dat je requirements hebt. Samen met de klant loop je de vragenlijst door. Daarna opslaan en je hebt het altijd bij de hand. En dan kun je lekker software gaan bouwen aan de hand van deze requiremets. Wel moet je zorgen dat je de juiste vragen stelt, maar daarvoor ben je expert over je eigen domein.

Ik zeg niet dat requirements zorgen voor een tevreden klant, maar daar begint het wel.

Geen opmerkingen: