zondag, januari 15, 2006

Het softwarebedrijf waar ik wil werken.

Al een tijdje volg ik Joel on Software en met veel plezier. Zeker een aanrader voor elke software engineer. Joel is een man, een man met een plan: "Een softwarebedrijf starten waar elke software engineer zou willen werken." En dan vooral hijzelf. Hoe zou zo'n bedrijf eruit zien? Nou voor mij zo:
  • Ruime kamers per persoon, af te sluiten met een deur
  • Leuke, uitdagende opdrachten
  • Leuke gezellige, slimme collega's waar veel van te leren valt
  • Flexible werktijden
  • Eigen verantwoordelijkheid
  • Mogelijkheid tot uitbreiden van kennis
  • Management met maar 1 doel voor ogen: kwaliteit leveren. En daar alles op inricht
  • Korte reistijd
Maar waar vind je zo'n bedrijf? Misschien moet ik toch een micro-ISV worden; een Micro Independent Software Vendor. Een software product op de markt zetten en die via internet gaan verkopen aan je klanten. Hoe start je een micro-ISV? daar heeft Joel een mooie checklist voor gemaakt:

Number One. Don’t start a business if you can’t explain what pain it solves, for whom, and why your product will eliminate this pain, and how the customer will pay to solve this pain.
- CHECK, dat zit wel goed, plannen genoeg voor mooie software producten.

Number Two. Don’t start a business by yourself. If you can’t even convince one friend that your idea has merit, um, maybe it doesn’t?
- MMM, dit gaat moeilijker worden, mijn vrienden hebben mij al vaker plannen horen maken. En die weten ook wat er vaak van terecht komt. Zal moeilijk worden ze te overtuigen.

Number Three. Don’t expect much at first. People never know how much money they’re going to make in the first month when their product goes on sale.
- CHECK, geen probleem. Ik bouw het product in mijn vrije tijd terwijl ik gewoon mijn reguliere baan houdt. En vanuit daar ga ik het uitbouwen en steeds minder werken. Moet te doen zijn!

Nu nog iemand zo gek vinden die samen met me wil beginnen, alleen is ook maar alleen! En dan los (na het trouwen natuurlijk ;) en dan het perfecte bedrijf voor Software Engineers starten. Joel heeft genoeg tips hoe het moet. En over 5 jaar? Over 5 jaar zit ik op de bahama's! ik zie het wel zitten!

Hoe ziet jullie perfecte bedrijf eruit?

Geen opmerkingen: