zondag, januari 08, 2006

Hoe een kip een muis vangt.


of: wat te doen met oude hardware
Nieuwsgierig geworden door de titel? Lees deze post en alles wordt duidelijk :)

Sinds enige tijd hebben we last van muizen. We wisten er langer dat ze er zaten. s' nachts hoorden we wel eens wat lopen in het plafond en iedereen in de buurt heeft een kat: dat is meestal wel een duidelijk teken. Nu zijn wij (mijn vriendin en ik) in het algemeen vredelievend. Een mug doen we meestal nog wel kwaad, maar veel groter moet het niet worden dus waren we van plan de muizen te gedogen, wat anders kun je doen in een vooroorlogse woning waarbij je niet weet of het jouw muizen zijn of die van die buren?. Dit gedoogbeleid veranderde echter abrupt toen we last kregen.
En last betekent in mijn geval dat mijn vriendin tijdens het ontbijt (6:30 in de morgen) ineens begint te gillen: Muis! Muis! Muis!

Toen was de maat vol en hebben we 2 muizenvallen geplaatst. De volgende dag was het gelijk raak. Hans vs Muizen: 1 - 0. Kort daarna zat ook de 2e muizenval vol. Hans vs Muizen 2 -0!
Dat ging de goede kant op. Trots en voldaan was ik. Dit kon niets anders zijn dan een glansrijke overwinning. Totdat ik vanmiddag tijdens het werken weer door mijn vriendin werd opgeschrikt: Muis! Muis! Muis! En inderdaad er zat een piepklein muisje onder een kastje.
Na flink wat heen en weer geren. Brainstorms over de beste aanpak van het beestje vangen en af en toe gegil van mijn vriendin. Hebben we het beestje uiteindelijk in een hoek kunnen krijgen achter de pc's. Wij daar kijken: beestje weg!

Na veel gezoek bedacht ik me opeens dat de kast vanachter open was en inderdaad het muisje zat in de kast. Voorzichtig de kast onder het bureau vandaan gehaald en via gehannes de muis in een stevige tas gekregen. Wat bleek daarna: er zaten 2 muizen in de computer kast! Ook de 2e muis in de tas weten te krijgen en hup naar het bokjespark hier in de buurt. Mijn vriendin vond het beest ineens schattig (van afstand). Wij naar het bokjespark en onder toeziend oog van een aantal peuter en hun ouders de muisjes vrijgelaten. De 1 muis begon aan een wilde tocht, en na een tijdje was hij uit het zicht verdwenen. De 2e muis heeft 4 seconden in vrijheid geleefd, toen werd hij, onder toeziend oog van alle toeschouwers, doodgepikt door een kip. De ouders waren meer geschokt dan de peuters: "kijk papa! Kip heeft honger!". Nooit geweten dat kippen muisjes opeten...
Hans vs Muizen 4-0

Terug naar huis, na het eten even op de bank tv kijken en verbaasd keek ik op toen ik weer een muisje rond zag scharrelen in huis. Zou het vandaag dan toch 4-1 worden? Na deze muis een tijd genegeerd te hebben dook hij opeens op bij mijn bureau. En niet geheel verrast... Ook hij zat in de computer! Waar oude hardware wel niet goed voor is. Ook deze muis is vrijgelaten, niet in de buurt bij kippen ;) en hopelijk zijn we nu van het ongedierte af. Voor de geinterresseerden nog wat foto's:

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Erg leuke blog! En ik vind het erg goed dat je ze zo vangt in plaats van de klem!!! Grappig trouwens dat die pc zo'n aantrekkingskracht heeft...

Anoniem zei

Ik was minder aardig: http://www.duijzer.com/krekel/frames/Muizen.html

Echter, Jacob vs. Muizen was geen 2-0, een paar dagen later liep er een over mijn aanrecht en ik dacht "pakken die hap". Hij beet...