dinsdag, februari 21, 2006

Zonder winstoogmerk!

Het zal niemand ontgaan zijn. De laatste week is ingegaan dat we nog kunnen wisselen van ziektenkosten verzekering. Alle aanbieders van deze verzekeringen vechten voor onze aandacht. En waar de meesten inspelen op onze angst dat we "wel eens teveel zouden kunnen betalen" of feiten geven over de verzekering die op alle basisverzekeringen van toepassing zijn ("U mag zelf de fysiotherapeut uitzoeken!"). Zijn er ook verzekeringsmaatschappijen die het over een andere boeg gooien. Laten we ze de "zonder winstoogmerkelingen" noemen.



Maar voordat ik daarop in ga wil ik kort even mijn kijk op de nieuwe verzekering geven. Je zult mij niet horen klagen over dat het zoveel duurder is, of dat alles slechter is geworden. Het grootste probleem van de nieuwe regeling: het is zoveel gedoe! Ik was uitermate tevreden met mijn verzekering. Ik had helemaal niets te klagen. Ik betaalde elke maand trouw mijn rekening. En de verzekering betaalde trouw mijn kosten direct aan de zorgverstrekker. Helder! Maar nu met de nieuwe regeling werd ik gedwongen om in mijn eigen tijd iets te doen waar ik geen plezier aan beleef en waar ik niet om gevraagd heb: uitzoeken wat voor mij de beste verzekering is. En wat blijkt na al dat uitzoekwerk? Ik kan het beste bij mijn huidige verzekeraar blijven..

Om terug te komen om de "zonder winstoogmerkelingen". Op de tv draait een spot die een wereld voorspiegelt zonder winstoogmerk. En het is een waar utopia, iedereen dure wagens, benzine die spotgoedkoop is, allemaal een speedboot achter de porsche...
En de verzekeringsmaatschappij wordt neergezet als een roepende in de woenstijn: in een klein pand tussen de grote flats. Wat ze willen: sympathie en je het gevoel geven dat zij bestaan alleen voor jou. Niet om je kaal te plukken, maar om je te helpen!



Nou, als ze mij willen helpen moeten ze niet tegen me liegen. Een samenleving zonder winstoogmerk dat probeerden ze in Oost-Europa ook. En iedereen weet hoe dat eruit ziet, en dat ziet er niet uit als een utopia. Prima dat je geen winstoogmerkt hebt, prima dat je daarmee naar buiten wilt treden. Maar vertel mij dan wat voor voordeel ik daaruit haal, wat wel het doel is van het bedrijf en hoe dat "zonder winstoogmerk" zich uit. Maar komt niet aan met een sprookje.

Geen opmerkingen: