woensdag, april 12, 2006

Soms moet je gewoon beginnen

Ik heb een navigatie systeem voor in de auto. Ze heet Truus. Heel simpel een PDA, software en een GPRS muis. Wanneer ik haar aanzet in mijn auto en een bestemming ingeef geeft zij eerst het advies: "Begin te rijden". En dat is het beste advies wat ze maar kan geven. Als je niet beweegt kom je nergens, hoeveel routes je ook plant. Je moet starten om ergens te komen, ook al weet je niet precies waar je naar toe wilt. Als een tijdje onderweg bent komen de aanwijzingen vanzelf.



En dat is precies wat ik ga doen bij mijn nieuwe Support & Beheer baan. Gewoon beginnen. We hebben geinventariseerd welke basis we nodig hebben voordat we kunnen beginnen. Die basis leggen we en dan gewoon beginnen. We kunnen maanden lang plannen maken, overleggen, strategieen bedenken en wat ik wat niet meer. Maar in plaats daarvan maken we gewoon een start we kijken hoe het loopt en passen het proces aan aan de hand van de opgedane ervaring. Maar wel met een duidelijk doel voor ogen: een goed werkend support & beheer afdeling.



Ik vergelijk het graag met BlogSoftware. Toen ik software zocht voor mijn blog dacht ik dat ik het belangrijk vond dat ik een WYSIWYG editor zou hebben. Maar wat blijkt, ik gebruik het helemaal niet. Wat ik wel mis is een manier op de publicatie datum van een post te wijzigen. Of een manier om statistieken te bekijken. Dingen die ik nooit had geweten als ik niet met blogsoftware had gewerkt. Als ik nu opnieuwe naar software ga zoeken weet ik beter wat ik wil. En in plaats van eerst tijd te investeren in het zoeken naar software ben ik meteen begonnen met het doel waarvoor ik de software nodig had: Blogs schrijven.

Soms moet je gewoon beginnen, zeker als je aan iets nieuws begint. Zorgen dat het werkt en na een tijd van bovenaf kijken waar het proces beter kan. Maar eerst gewoon beginnen! als je niet start haal je ook de finish niet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat is toevallig -- de reisleidster van mijn moeder heet ook Truus! Ook bij de Lidl gekocht?