dinsdag, april 18, 2006

Eigen code & open source

Het afegelopen paasweekend heb ik me me eens niet vol gestopt met chocolade. Binnenkort ga ik trouwen en ik wil toch een beetje leuk op de foto. Nee, ik heb mijn tijd gevuld met plannen maken hoe ik rijk ga worden. Tot mijn spijt heb ik nog geen manier gevonden om slapend rijk te worden. Dus zal het toch van hard werken en mijn eigen talenten moeten komen. Dat is niet erg, alleen heb ik eigenlijk maar één talent: programmeren. En hoe kan je daar nu echt rijk van worden?



Ik ben natuurlijk in loondienst, ik kan de rekeningen betalen, maar echt rijk wordt ik er niet van. Ik kan ad's zetten op mijn blog maar ik denk niet dat 12 bezoekers per dag veel ad-sense inkomen opleveren. Het makkelijkste is nog altijd om code die ik voor mezelf schrijf te verkopen aan anderen.



Zo ben ik weer wezig met een PHP-website voor mezelf: www.linkmania.nl en in de basis is die gelijk aan www.linkstat.nl. Gebruikers moeten zich aan kunnen melden, moeten kunnen inloggen en moeten hun gegevens kunnen wijzigen. En wat bleek: ik kan de code van linkstat vrijwel volledig overnemen in linkmania. Nog mooier: ik kan er met vrij weinig moeite een template en user framework van maken voor mijn eigen sites.



En nu komt het heikele punt. Hoe ga ik dit gebruiken? De meest gebruikte oplossing is door het simpelweg open-source te maken en gratis weg te geven. Maar dat wil ik niet. Ik heb er tijd in geïnvesteerd en ik heb weinig zin om nog meer tijd onbetaald te investeren in support. Mijn plannen zijn nu om de code wel open-source te maken. Maar een paar euro te vragen voor support op de code. En de download alleen beschikbaar te stellen na betaling. Mijn code wordt dan niet optimaal bekend en door iedereen gedeeld en ik wordt niet algemeen bekend, maar ik weet in ieder geval dat ik de support uren die ik erin steek betaald wordt. Wat vinden jullie daarvan?

Geen opmerkingen: