vrijdag, april 21, 2006

Lego.NET

Uren speelde ik vroeger met lego. Toen ik naar de middelbare school ging hield dat vrij abrupt op en nam de pc die plek over (286 AT, 20 mb hd, EGA 16 kleuren). Nu na al die jaren heb ik van computers mijn vak gemaakt en begin ik lego weer een beetje te ontdekken. Het liefst ga ik dadelijk op huwelijksreis naar LegoLand :)



Toen mindstorms net op de markt kwam was ik er al weg van. Een robot bouwen van Lego, motoren, sensoren etc en dan de robot programmeren. Progamma via infrarood uploaden naar je robot. En dan kijken hoe je eigen creatie tot leven komt. Klinkt erg stoer! Jammer dat het zo ongelofijk duur is. Als ik ooit nog heel rijk wordt ga ik het zeker kopen.



Het programmeren van de robot kan met gebruik van een simpel progamma. Je klikt als het waren de flow van je programma als blokken aan elkaar. Sommige mensen hebben uitbreidingen gemaakt om het mogelijk te maken de Lego te programmeren in een echte taal zoals C of C++. Er is een grote community ontstaan van mensen die allemaal leuke en dingen maken met Mindstorms. Er zijn zelfs tientallen boeken over mindstorms projecten. En nu komt MicroSoft met een uitbreiding voor .NET. Zij noemen het coding4fun, ik noem het: Lego.NET!

1 opmerking:

Anoniem zei

He, die doos heb ik dus! Helaas, hij was te groot om mee te nemen naar Papua...

Maar serieus, ik heb hem een paar jaar geleden gekocht en er veel te weinig mee gedaan. Als je beloofd dat je alle blokjes netjes terugbrengt mag je hem wel een tijdje lenen (alhoewel dat wel lastig is omdat ik hiervandaan niet kan zien of alles compleet is).

Maar helemaal onmogelijk is het niet.