dinsdag, maart 21, 2006

uPnP Jukebox

De afgelopen dagen heb ik mijn tijd besteed aan het zoveel mogelijk lezen over uPnP. Oftewel Universal Plug and Play. Een protocol waarop apparaten van verschillende fabrikanten toch samen kunnen werken. Zo kan je PVR van Philips data ophalen van een storage device van Sony. Lekker simpel. Apparaat aanzetten verbinden met het thuisnetwerk en gaan. En het ook implementeren in code is lekker simpel. En je bent vrij om zelf uitbreidingen te maken (en het liefst weer te publiceren). Zo is er ook een uitbreiding om lampen te besturen of voor security cams.



Eén van de grote katalysatoren achter uPnP is intel: http://www.intel.com/cd/ids/developer/asmo-na/eng/downloads/upnp/overview/index.htm#anchor_3 Die gratis SDK's en een toolbox beschikbaar stelt. Dat allemaal in de hoop zoveel mogelijk chips te verkopen natuurlijk. uPnP is precies wat de jukebox nodig heeft die ik kortgeleden beschreef. De Jukebox is dan een A/V renderer device en kan communiceren met A/V containers om de data op te slaan. Als er een nieuw device online komt kan deze direct worden meegenomen in de speellijst. En de controle over de jukebox kan ook over uPnP van afstand gedaan worden. Het enige probleem is de security. Iedereen op het netwerk kan van ieder device op het netwerk alle methodes aanroepen..



In mijn hoofd ben ik al bezig met een op een PIC chip gebaseerde uPnP device. Alleen dat kan nogal lastig worden. Eerst zal ik dan een TCP/IP stack moeten programmeren in asm of c en daarna nog een keer een XML parser.. Ik denk niet dat dat heel snel gaat gebeuren..

Geen opmerkingen: