vrijdag, maart 10, 2006

Ik sta voor joker.

Als de man in huis ben ik verantwoordelijk voor de boodschappen. Mezelf boodschappen manager noemen zou te ver gaan, ik verzorg namelijk niet alleen het bewaren van het overzicht maar ik ben ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Eigenlijk is het zo dat mijn vriendin en ik de huishoudelijke taken zo eerlijk mogelijk verdeeld hebben. En omdat ik de enige ben met een rijbewijs is het boodschappen doen op mijn takenlijst terechtgekomen.



Ik ga namelijk altijd de boodschappen met de auto halen. Elke woensdagavond rijd ik naar de plaatselijke Albert Heijn om daar mijn kar vol te laden met de artikelen die op mijn lijstje staan. Voordat ik ga heb ik eerst een lijstje gemaakt wat we de hele week gaan eten en welke producten we daarvoor nodig hebben. Daarna deel ik alles mooi per afdeling in en schrijf het op een a4-tje die ik in acht gelijke delen heb gevouwen. Elk deel bevat zijn eigen afdeling. Links boven eerst groente en fruit, daaronder de conserven en pastasausen, daarneest het vlees en zo verder. Je begrijpt ik pak het boodschappen doen heel serieus aan! (Sterker nog: het is dat ik nog geen tijd heb gehad anders had ik een programma gemaakt die het lijstje netjes voor me uit zou printen, of zou synchroniseren met mijn PDA)

Afgelopen woensdag stond ik weer op het punt om naar de winkel te vertrekken. En op het moment dat ik de auto in wilde stappen werd ik toegeroepen door mijn vriendin: "Vergeet de jokers niet!". Jokers? De AH heeft iets slim bedacht iedereen krijgt 3 jokers en krijgt daarmee 10% korting op een artikel naar keuze. Wie heeft dat stompzinnige plan bedacht?



Ik winkel bij de AH omdat ik daar kan parkeren, ze alles hebben wat ik in een week nodig heb en zodoende niet meerdere winkels afhoef. Op een doordeweekse avond is het lekker rustig en de verse groente is van goede kwaliteit. Sinds ik bij de AH heb gewerkt als student(en daar zelfs een programma uitgerold heb) ben ik gehecht aan de AH en kan niet wennen aan een andere winkel. Ik kom niet bij de AH omdat ik prijsbewust ben. Ik weet best dat ik bij een andere winkel goedkoper uit zou kunnen zijn, maar die winkels bieden gewoon niet de service die ik van een supermarkt verwacht.



Ik ben dus absoluut niet prijsbewust en wat doet de Albert Heijn? Die zet me aan het denken. Ik moet zelf beslissen waar ik de stickers opplak. En je wilt jezelf niet benadelen dus zoek je duurste artikelen. Maar wat zijn de duurste artikelen? Geen idee. Dus moet je opletten, naar de prijzen kijken en onthouden. En dat is een hoop stress. Ik heb het idee dat ik best bij de pinken ben maar ik begin daar echt niet aan. Omdat ik het niet kan, ik kan niet onthouden wat het duurste is en waar ik mijn sticker op moet plekken om uiteindelijk 1 euro extra korting te krijgen. Deze actie met de jokers slaat volgens mij volledig de plank mis. Je wilt niet dat mensen moeten nadenken in je winkel je wilt dat ze impulsief kopen. En prijzen? daar wil ik niet over nadenken. Als ik elke week ongeveer evenveel afreken vind ik het allang best.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha ontzettende burgernerd ;) Een paar tips: maandverband/tampons, wasmiddel, biefstuk, kaas per kilo.

Zo dat scheelt een hoop gedenk de volgende keer als je in je beloved appie staat...

Linda zei

Geef die stickers maar aan mij! Ik houd wel van plakken. ;-)

Anoniem zei

Jullie begrijpen vast wel door wie het lijstje wordt gemaakt...