dinsdag, mei 16, 2006

Den Bosch heeft het niet, en zal het nooit hebben.

Nederland houdt op boven de rivieren. Al heel mijn leven woon ik in Brabant en ik wil nooit ergens anders wonen. Al vijf jaar woon ik Den Bosch, of zoals ik hoor te zeggen: 's-Hertogenbosch. Vijf jaar, mijn eerste lustrum. Maar voordat we de taart aansnijden wil ik toch even een aantal zaken aan de kaart stellen. Even uitleggen waarom Den Bosch 'het' niet heeft, en nooit zal hebben. Wat ze ook doen nooit zullen ze het halen bij Eindhoven!



Den Bosch is voor een buitenstaander of een tourist een mooie stad. Die mensen zijn de oude binnenstad met de smalle straatjes. De Sint Jan. De binnendieze met de romantische bootjes. Voor de mensen die er wonen is het een heel ander verhaal. Ik woon dicht in de buurt van het centrum. Toch weet ik nooit hoe lang ik erover doe om in de stad te komen. We hebben namelijk een kanaal, met ophaalbruggen. En deze bruggen gaan op de meest onverwachte en onhandige momenten omhoog om een boot door te laten. Als je pech hebt meerdere boten. Als dit in de spits gebeurt heb ik kans dat ik mijn eigen straat met de auto niet meer uit kom. En dan begin ik nog niet eens over het ziekenhuis wat niet meer bereikbaar is. Dempen die sloot!



Waar andere gemeenten de zware industrie uit de binnenstad weren heeft Den Bosch ongeveer in het hart van de stad Koudijs. Een fabriek voor diervoeder. En dat kan stinken. Zeker als de wind verkeerd staat ruik je dat door een groot gedeelte van de stad. Lekker! Even een terrasje pikken is er niet bij in de Den Bosch. Meerdere keren heb ik uren op het terras gezeten met maar één drankje. Niet omdat ik zo langzaam drink maar omdat ik gewoon niet geholpen werd. En met mij de rest van het terras. De bediening was zo slecht dat de ober dacht dat we andere mensen waren omdat twee van de vier even naar de wc waren.



Markt. Vrijwel elke dag is het markt in Den Bosch. En die oude, gezellige binnenstad met die mooie oude panden is daar niet op gebouwd. Zeker op zaterdag blijft er amper loopruimte over naast de kramen. Goed bedacht! Den Bosch heeft een prachtig marktplein maar die wordt amper gebruikt, behalve dan door auto's. Wie dat bedacht heeft? Auto's en bussen in de binnenstad? Zeker het stukje van de markt naar de Arena. Wat een ramp! En het mooiste: Den Bosch heeft een prachtig plein naast de Sint Jan waar heel die markt prima kan staan. Maar nee dat prachtige plein is in gebruik als parkeerplek. O was de garage onder het provinciehuis nou maar klaar!



Tot slot de evenementen. In de zomer is het zowat elke weekend raak: Kermis, Jazz in Juketown, TheaterFestival Parade, Geranium markt, Boergondisch brabant, sail en noem alles maar op. En voor elk festival wordt de halve binnenstad afgesloten. Gezellig! En dan heb ik het niet eens over Carnaval. Als eerste grote stad onder de rivieren krijgt Den Bosch veel mensen over de vloer die carnaval niet snappen.



Neem dan Eindhoven: ruim opgezet centrum, met de auto goed bereikbaar. Veel parkeergelegenheid in en rond het centrum. Vriendelijk personeel op de terassen. Alles binnen handbereik. Behalve het kampioensfeest van PSV geen grote feesten. Precies zoals ik het wil. Den Bosch zit niet in mijn hart. Of misschien toch een beetje, ik kan in ieder geval wel klagen als een echte Bosschenaar!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

"... zaken aan de kaart stellen ..." ? Is het niet iets in kaart brengen of aan de kaak stellen? Dit is wel weer een mooie op het lijstje van spreekwoordelijke contaminaties :)

Anoniem zei

Ok, dan gaan we het nu even allemaal weerleggen.

Hoewel het natuurlijk allemaal objectief is kan ik melden dat een aantal dingen niet geheel terecht zijn.
Zo bestaat Koudijs al heel erg lang en toen het gebouwd werd lag het nog niet echt in het centrum. Alles wat er omheen ligt is later gebouwd.
Dan de ophaalbruggen. Ik moet regelmatig de stad in, en aangezien ik op steenworp afstand van Hans woon moet ik ook wel eens die bruggen over. Tot nu toe heb ik nooit langer dan 5 minuten moeten wachten en 9 van de 10 keer kan ik gewoon meteen doorlopen, niets open brug! Daarnaast moet je ook niet de stad in willen rijden met een auto, vooral niet als je er vlak bij woont.

Ok, de markt. Daar heb ik een linkje voor. Dit spreekt voor zich:

http://www.denbosch.nl/content.cfm?contentid=6D49763F-8021-0F65-014C93CDA77622D2

de markt wordt dus auto en bus vrij. Alleen duurt het nog even.

En als laatste een melding over het terras in Den Bosch. Ik zeg niet dat ze allemaal goed zijn, sommige zijn echt ronduit slecht (duur en slechte bediening). Maar er zijn er een paar waar je lekker kunt zitten en goed door kunt zuipen als je dat wilt. Je moet alleen weten waar! Ik noem bijvoorbeeld: "De Keulse Kar", "De Palm", de meeste terrassen in de Korte Putstraat, de meeste terrassen op de Parade. Om er maar wat te noemen.

Ik ben een rasechte bosschenaar en ik geniet van het wonen in mijn stad. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar Hans, het mag wat positiever!

Linda zei

Hihi, ik moest wel erg lachen om dit stukje. Heerlijk, even zo klagen. Die veevoeder stinkt inderdaad, ik ruik het wel eens wanneer ik naar mijn werk loop en ben dan blij als ik weer binnen ben.

En de markt, het lijkt inderdaad op woensdag, maandag en zaterdag markt te zijn. En slenteren langs die kramen inderdaad. Heel krapjes. Het zou prachtig zijn om de markt te hebben op de Parade.

Dat DB zo veel evenementen heeft, vind ik juist leuk. Dan is er regelmatig iets leuks te doen.

Groetjes,
Linda

Anoniem zei

Dit is dus heel erg jammer dit.

Net als Theo ga ik eventjes je verhaal weerleggen. Aangezien ik de titel als Bosscholoog draag meot mij dat toch makelijk lukken:
Laten we beginnen over de Zuid Willemsvaart. Een prachtig kanaal wat een eeuwtje of wat geleden prachtig langs onze mooie Citadel is gelegd. Er lag immers nog geen stroompje naast(de Aa)... Een gevolg van een stukje ruilverkaveling en de wensen van het rijk had tot gevolg dat er een kanaal door Den Bosch kwam. En toch, het heeft wel wat. De Zuid willemsvaart heeft er immers voor gezorgd dat de Binnendieze weer wat schoner kon worden, meer stromend water kreeg, etc. Dat de ophaalbruggen vervelend zijn, dara ben ik het mee eens, maar ik kan je vertellen dat ik als fietsliefhebber er altijd omheen kon door gauw naar de andere brug te rijden. Misschien is fietsen dan toch een optie, Hans...

Leuk joh, die opmerking over Koudijs... Ooit gehoord van de dames van Verkade? En de Verkade fabriek? En avn de vervuiling en lozingen van Philips naast haar 'eigen' woonwijken? Leuk om je eens in te verdiepen. Gelukkig is Frits al zo vaak omgedraaid in zijn graf dat hij van een extra onderzoekje niet meer bang wordt.
Wil je nu echt weten waarom Koudijs daar staat? Nou als volgt. Den Bosch is tot ongeveer 1900 nooit echt ver buiten haar stadmuren getreden. De industrie kon dus op gepaste afstand neergezet worden, net buiten de stad. Daarna is er gekozen om een aantal fabriekswijken neer te zetten(waar komt dit bekend van voor?), die nu gerenoveerd en afgebroken worden.

Markt: Hier heb ik weinig op Theo ana te vullen behalve de gezelligheid die zo'n kleinschalige markt heeft. Geweldig, als je de rust neemt om naar de markt te gaan. Ooit met de traditionele geranium markt op onze oh zo mooie Hoge Steenweg en Markt geweest? Briljant! Er komen zelfs mensen uit Groningen en België naar toe. Vind je nergens meer.

Evenementen: Den Bosch heeft weer wat. Jazeker. Grootse evenementen zoals Jaaz in Duketown(ben dit jaar zelf vrijwiliger), De Boulevard, Festival van het Levenslied, etc. Gewoon wnadelen door Den Bosch en oude cultuur mengen emt nieuw cultuur. Weinig steden hebben nog zo'n nostalgie, of hebben dit ooit gehad. En het leuke is, de nieuwe 'art' matched ook nog.

Carnaval: Gelukkig staan Maastricht en Den Bosch bekend als de 2 steden waar authentiek carnaval gevierd wordt :). Lik it or dislike it, Carnaval da is wel leuk maar da moet je echt vûlluh.

Neem dan Eindhoven, een kaal centrum met asociale hoge gebouwen rondom het oh zo goed bereikbare centrum. Heerlijk met 50 man voor de parkeer garage. Tranferia, wat waren dat ook alweer?
Vriendelijk personeel op terrasen? Ow je bedoeld dat volk wat enorm briljant met zijn allen 'Boeren' roept als er een vriend langs komt. Subliem. En vriendelijk! Boeren!

Klagen als een Bosschenaar? Zolang we niet zo cynisch worden als de Amsterdammer! Misschien is het een idee om heel de dag bij alle niet Bosschenaren te gaan roepen: Buitenlanders! ;)

Ff het boekje open over Eindhoven: Een lelijke, niets verhullende markt. Slecht afgewerkte gevels en volgens mij schuwt Monumentenzorg Einhoven. Daarnaast, wel eens uit het station van Eindhoven gelopen? En dan richting de markt? Ik heb nog nooit zo'n onoverzichtelijke infrastructuur gezien. Zelfs het welbekend Heetman/Wilhelmina-plein is dara niets bij. Ik was blij dat ik eindelijk over gestoken was, nadat ik nog over 15 junks heen moest springen.
Daarnaast ben ik blij dat Den Bosch geen hoofdsponsor heeft. Tuurlijk hebben we Heineken, maar als Heineken zich terug trekt, dan hebben we nog een sportclub :).

Als laatste nog een vraagje, weet je eigenlijk wara de naam 's-Hertogenbosch vandaan komt? Als je je daarin verdiept, kun je nog lachen.

Boeren!

Anoniem zei

Ik twijfelde nog even, maar ik kan het niet laten. Het lijkt inderdaad dat Hans aan verandering toe is. Hij heeft haast, geen tijd om even te genieten als hij op een bootje moet wachten, hij rent over de markt, alles stinkt, etc. Heb je stress of zo? Kom gezellig een paar weekjes hierheen, lekker onthaasten.

Terrasjes? Hebben we hier niet. Het was eerst zelfs drooggelegd, dat is nu niet meer. Bier is alleen per blik verkrijgbaar, en is duur, ik betaal 0.9% van mijn salaris voor 1 biertje.

Stank? Aha, hier gebruiken we de goot als vuilnisbelt, containers of vuilniszakken zijn hier nog niet uitgevonden. Af en toe steken we de brand er in, dat dan je huis ee dag vol rook staat boeit niet.

Markt? Elke dag. Superdruk, stank en vuil. Varkens lopen overal doorheen, de groente wordt in de goot gewassen, het lijkt 's Hertogenbosch wel van 400 jaar geleden.

Ophaalbruggen hebben we niet. Wel touwbruggen en houten bruggen. Die haal je niet op, ze storten wel regelmatig in.

Je bent van harte welkom in Papua, verplicht onthaasten ;)

Anoniem zei

Dude, ga toch lekker in Utrecht wonen. Alles wat Bosch Den ook heeft, alleen dan tig keer beter. Bosch Den is 1 dwarp en dat zal ut ook altijd wel blijven.

Anoniem zei

Wat ben je toch een zeur.

Anoniem zei

Hans,
Ik kan het niet laten om ook een genuanceerde reactie te geven op je stukje over Den Bosch:

NIJMEEEGUUUUH!!!

Anoniem zei

Beroeps-zeur...
Ik heb je blog niet verder gelezen dan dit stuk, maar ik kan hier om lachen. Zal de rest nog eens doornemen.

Natuurlijk is je belevingswereld je belevingswereld. En kan ik jouw gevoel niet weerleggen. Maar wat je schrijft klopt gewoon niet!

De grootste grap is dat je Eindhoven verheerlijkt (dadelijk ga je nog zeggen dat Tilburg je #2 stad is (*komt niet meer bij*)).
Er is geen lelijker stad dan Eindhoven (Tilburg uiteraard daargelaten). Driebaans het centrum door, de ene jaren '90 gevel na de andere. Leegte en industrie. En kilte. Vooral kilte.

's-Hertogenbosch, Breda, Nijmegen, Maastricht, Utrecht, Haarlem en andere historische steden hebben uitstraling. De stad heeft sfeer uit zichzelf. Tel daar de bewoners en bezoekers bij op en je hebt een bijzondere sfeervolle stad.
Terwijl in Eindhoven totaal geen gezelligheid is (al een over het Stratums End gelopen? Je weet niet hoe snel je door moet...). Het heeft geen sfeer van zichzelf. De gezelligheid moet worden gemaakt door de aanwezigen. Is er amper iemand? Dan is het koud en kil!

Als ik jou verhaaltje zo lees, dan kan ik je nog een tip geven. Steek de rivieren eens over! Bezoek Almere of Lelystad en jue hart zal open gaan! VIERbaans door het centrum! En alles open, wijds en sfeerloos.
Het zal je goed doen...

En als je er je eerste lustrum viert, zal ik je een taart met 5 kaarsen cadeau doen.

En nou wegwezen! ;)

Anoniem zei

Lieve schat, ga verhuizen dan. ^^

rowan zei

deze meneer zou de geschiedenis van de stad er eens op na moeten lezen. Zoveel historie, al vanaf de middeleeuwen. Als je door de straten en steegjes zwert, proef en sie je nog herinngeringen. Maar zoals ook met de natuur: je moet het willen en kunnen zien.
Ik ben in Eindhoven geboren en ik heb er totaal niets mee. Geen sfeer, geen mooie, oude panden. Niets.
Ik woon niet in 's-Hertogenbosch maar in Oisterwijk. Prachtig dorp met stadsrechten. Maar zomers is het file rijden in de bossen. Ook dat weegt niet op tegen de schitterende bossen en vennen.