dinsdag, juli 10, 2007

China Dag 4:

Dag vier zit er bijna op. Ik hoop dat ik vanavond wel slaap. Afgelopen nacht heb ik wakker gelegen tot 3:00 uur in de morgen om om 7:00 weer op te staan. Vandaag niet veel bijzonders gedaan, behalve werk dan. Sitecore training gegeven, wat nog een hele toer was omdat de conferenceroom tussendoor steeds bezet was. De chinezen lijken het goed op te pakken en ik begin ze beter te leren kennen. Daarnaast heb ik aangegeven wat ik wil zien bij de audit van donderdag en vrijdag. 's avonds uit eten bij een restaurant in Luck Street. Restaurant naast het hotel. Van Bert moest ik bestellen en ik ben blij dat overal plaatjes bij staan. Helaas ben ik niet zo goed in bestellen, het was niet bijzonder lekker. Wat wel lekker was was de kip met pinda's waar ik de naam steeds van vergeet. Vandaag voor het eerst RSI gehad van met stokjes eten.



Omdat ik vandaag niet veel te vertellen heb zal ik even wat opmerkelijke zaken toelichten die ik tegenkwam. Als eerste het verkeer. Er rijden hier automerken rond waar ik nog nooit van gehoord heb. Hardy rijdt in een Buick maar dat is eigenlijk een Chrevolet (of beter nog een Deawoo). Verder zie je heel Volkswagen Jetta's maar dan van een type die ik niet ken. Ook peugeot 307 sedan en een vage (nieuwe) Fiat waar ik nog nooit van gehoord heb. In het verkeer is het zaak om snel te doen wat je wil doen en vooral door te gaan. Moet je linksaf op een kruispunt, rij dan voor het tegemoetkomende verkeer langs en gebruik daarbij regelmatig je toeter om te laten merken dat je er bent. Gaat de auto voor je rechtsaf maar doet hij dat niet snel genoeg? Bijvoorbeeld omdat hij voetgangers voor laat gaan? Dan haal je hem rechts via de binnenbocht toeterend in. Zo gaat dat in Beijing!



Een ander opmerkelijk iets zijn de baby's. Die hebben namelijk geen luiers maar een soort hansop met een uitsparing aan de achterkant. Moeten ze poepen dan pak je ze bij benen en nek vast, vouwt ze dubbel en houdt ze boven een oude krant. Liefst midden in de stad. Ook kwam ik er gisteren achter dat het niet de bedoeling is WC-papier door de wc te spoelen. Nee nee! Deze moet in de bij de wc staande afvalbak. Toch even wennen! Vrouwen lopen hier overstraat met een paraplu tegen de zon, of met een grote zonneklep. Auto's hebben soms extra spiegels helemaal vooran op de motorkap en taxichauffeurs zitten in een soort hokje in hun eigen taxi. Hopelijk heb ik morgen weer echt wat meegemaakt. Misschien gaan we met het hele R&D team uit eten en dat schijnt wel mooi te zijn




(Geen nieuwe foto's gemaakt vandaag, deze foto's kreeg ik vandaag van Hardy en zijn door Hardy en Michiel gemaakt)

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Hans,

Wat een cultuurverschillen! Leuke foto's van de Muur!

Liefs,
Linda