zondag, juli 08, 2007

China dag 1

Na negen uur vliegen zijn we dan eindelijk aan gekomen in Beijing. 3 uur Nederlandse tijd. 9 uur plaatselijke tijd. In het vliegtuig heb ik nog een halfuurtje kunnen slapen en nog wat film gekeken: Music and Lyrics. Het vliegen was voorbij voordat ik er erg in had. Nadat het vliegen moet je langs immigration voordat je het land in mag. Daar kun je aangeven met een knop wat je van de service vond. Slecht, beetje slecht, beetje goed of goed. Heel apart. Ik heb nergens op gedrukt.



Hardy haalde ons op van het vliegtuig en reed met ons naar het hotel. Tussendoor reden we langs het kantoor zodat we maandagochtend kunnen lopen. Alles is hier erg goedkoop. Flese water of cola: 4 RMB oftewel 40 euro cent. We hebben een hotel in de "ambassade" buurt in het noorden van stad. (Beijing is een stad met 16 miljoen inwoners!) Het stinkt vrij erg er hangt namelijk veel smog en het is erg warm. 30 tot 35 graden? Na ons even opgefrist te hebben rijden we met de taxi naar "De verboden stad" (26 RMB, 2 euro 60 voor 10 km?), we komen langs het plein van de Hemelse vrede en lopen onder Mauo de stad in. Tenminste dat denk ik. Blijkt dat de ingang van 10 min lopen verder is. Het is echt heel erg groot. ("Tuurlijk, anders noemen ze het ook geen stad!" -- Bert) De hitte en de smog vormen een aanslag op onze gezondheid. Het is een indrukwekkend paleis. Normaal gesproken zouden we een apparaatje huren om een gesproken toer te doen. Echter die duurt vrijwel de hele dag en dat houden we nooit vol.



We nemen de taxi terug naar het hotel en rusten nog een uurtje of 2. Dan komt Hardy ons halen om uit eten te gaan. Samen met Michiel(collega) en zijn vriendin. Zij zullen 6 weken in China verblijven.
We nemen het favoriete restaurant van Michiel en laten Hardy bestellen. In een goed restaurant krijg je plaatjes bij eten en het eten ziet er mooi uit. Ik heb uitgelegd dat ik een moeilijke eter ben en dat is geen enkel probleem. Na een paar minuten krijgen we de eerste koude gerechten al. Chinees eten is als Tapas eten. De bakjes en schalen staan op tafel en van daaruit kun je met je stokjes het eten pakken wat je wilt. Het met stokjes eten lukt al aardig en ik heb heerlijk gegeten. Groenteblaadjes met saus, paddestoelen, eend en een soort gepaneerde spareribs. Je eet snel te veel omdat het allemaal zo klein lijkt.





Erg vermoeid en met hoofdpijn ga ik slapen. Nadat ik nog even met het thuisfront ge-msn-ed heb.

Geen opmerkingen: