zondag, juli 08, 2007

China dag 2:

Om zes uur gaat de wekker. Om 4 uur was ik al wakker. Ik heb goed geslapen al is het bed kei hard. Vandaag bezoek ik de "The great wall". Het was niet in me opgekomen om die te bezoeken als ik China was. Hij ligt hier 2 uur rijden vandaag en zo'n kans wil ik niet laten schieten. Ik ga snel douchen, kleed me aan en wordt om 7:30 opgehaald door Hardy. Dan rijden we naar het yourzine appartement om de moeder van Hardy, Michiel en zijn vriendin op te pikken. In het hotel heb ik al ontbeten. (wat broodjes en cornflakes). Hardy is zelf ook nog nooit op dit punt van de muur geweest onderweg rijden we drie keer verkeerd en moeten we een aantal keer de weg vragen. Het landschap is erg mooi, het doet me denken aan Turkije maar dan groener en verzorgder. Na een anderhalf uur rijden zijn we er. The great wall!



In de bergen is het best koel en geen last van de smog. Met de nodige flessen water op zak beklimmen we de muur. Naar boven gaat met een stoeltjeslift. Eenmaal boven besluiten we naar rechts te lopen tot het einde van het toeristensuk. Ze hebben een groot gedeelte van de muur gerestaureerd hier, andere delen nog niet. Die zijn dan ook niet toegangkelijk voor toeristen. Op onze weg komen we hevig zwetenden
tegenliggers tegen. Later blijkt waarom. Een stijle beklimming ligt voor ons. Vol goede moment lopen we naar boven, onszelf iets overschattend en het duurt niet lang of ik zweet me kapot. Had ik maar sportschoenen meegenomen. Ook mijn knie-en hebben het zwaar. De muur is eigenlijk alleen maar trap, of naar boven of naar beneden. En zo lopen van huisje naar huisje. En welke kant je ook kijkt: er komt geen einde aan de muur: ongelofelijk!



Met de Chinese muur erbij heb ik 2 van de 3 belangrijkste muren in de geschiedenis gezien (Berlijns muur heb ik vorig jaar gezien, ook al dankzij LECTRIC. Ik verwacht niet dat ik ook bij de klaagmuur kom, maar zeg nooit nooit natuurlijk)




We lopen terug naar ons startpunt en rodelen naar beneden. Dan gaan we lunchen. Michiel besteld een ves uit de vijver. Voor onze ogen wordt hij gevangen en naar de keuken gebracht. We lunchen aan een ronde tafel met in het midden al het voedsel op een draaischijf. Wil je iets hebben dan draai je aan de schijf totdat het gerecht voor je staat. Deze keer had ik "donkey" vergelijkbaar met rosbief maar niet
bijzonder lekker. Op de weg naar het hotel komen we langs het in aanbouw zijnde olympisch stadion. Die is echt groot! Dat worden vast hele mooie beelden volgend jaar met de spelen!





Terug in het hotel ga ik even op bed, ik ben weer uitgeput. Om een uur of zes besluiten Bert en ik om te gaan eten. We lopen een straat in met restaurants en komen een goed restaurant tegen. We bestellen veel te veel en krijgen het ook niet op. Normaal gesproken zouden we het als we Chinezen zouden zijn in doggybag mee naar huis krijgen. Heerlijke boontjes, soort malse kleine ribbetjes, kleine stukjes varkensvlees, loempia's. Alles is veel te lekker hier! We pakken nog even een biertje en gaan slapen, of in mijn geval: msn-en en bloggen! Het is bijna half elf hier, ik ga zo slapen om morgen om acht uur te
beginnen met waar ik echt voor kom: werk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

volgende keer wil ik mee!!!!!

Niels zei

Whoo hoo!
Ziet er goed uit jongen :D

Ik zou zelf ook heel graag willen, misschien komt het er ooit nog wel eens van. Volgende week ofzo :P

Anoniem zei

Hey Hans,

Leuk man! Echt gaaf dat je de Muur hebt gezien! Sta je er ook nog zelf mee op? Wow.

Heel veel succes morgen met werken en ik hou je blog in de gaten.

Veel liefs,
Linda

Anoniem zei

he Hans wat gaaf!!!

Heel veel plezier nog deze week en veel succes met werken!!

jepaenma