maandag, september 18, 2006

Goede doelen

Wanneer je door de stad loop op zaterdag kom je regelmatig goede doelen mensen tegen. Je herkent ze aan hun vaste standplaats en hun keurende blik. Vanuit hun positie bekijken ze het winkelend publiek om te beoordelen wie ze aan moeten spreken. Vaak werd ik aangesproken, vaak ook niet. In die tijd was ik student en had geen geld. De mensen opperden vaak dat ik dan maar een biertje minder moest drinken om dat geld aan het goede doel te geven, helaas voor hen drink ik geen bier ;). Ik beloofde altijd dat wanneer ik wel geld had later, een goed doel zou uitzoeken om te steunen.



Nu doe ik mee aan de postcode loterij, maar echt tellen doet dat natuurlijk niet. Nu is het kiezen van een goed doel niet echt eenvoudig. Greenpeace strijdt voor een goede zaak, maar de manier waarop staat me niet aan. Plan Nederland heb ik een slecht gevoel bij. Natuurmonumenten is niet echt mijn club. Wij hebben besloten voor 2 doelen te gaan: 1 gericht op mensen en 1 gericht op natuur. Wij zijn er van overtuigd dat de meeste problemen van mensen veroorzaakt worden door slecht onderwijs. En als je dat aan wilt pakken moet je jong beginnen. Daarom worden we lid van Unicef. Daarnaast willen we graag wereldwijd de natuur steunen. En de organisatie die het meeste vertrouwen uitstraalt daarin voor ons is WNF. Deze organisaties gaan wij ondersteunen, echter onder 1 voorbehoud. Wanneer ik door 1 van deze partijen op straat door een irritante recruiter wordt aangesproken zeg ik mijn lidmaatschap meteen op. Mijn geld kan beter besteed worden.



Wie o wie geeft er nog meer aan goede doelen? Waarom wel? Waarom niet? En wat vinden jullie van onze keuze voor goede doelen?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben nog steeds lid van Greenpeace.

Alhoewel ik ze een stel linkse rukkers vind, ben ik nog steeds te lui om het op te zeggen :P

Gerie zei

Ik geef aan de Nederlandse Hulp voor Dieren, zij steunen de dierenambulances.
Ik gaf aan stichting Aap, maar deze stuurde elke keer als ze hun blad opstuurde ook weer een acceptgiro om nog meer geld te krijgen, dit vond ik zeer irritant en heb toen per direct mijn donatie stop gezet.

Linda zei

Ik ben lid van de Dierenbescherming, omdat dieren zichzelf niet kunnen beschermen en omdat ik dieren liefheb. Daarnaast geef ik regelmatig geld aan de CliniClowns, Nierstichting (vandaag nog op het station, een leuke jongen collecteerde!), de Hartstichting, kankeronderzoek, StopAidsNow.

Anoniem zei

Koningin Wilhelmina Fonds en OneMen gaan automatisch. Postcodeloterij is zoals je zegt alleen om onszelf te verrijken.

Anoniem zei

Ik geef zelf het liefst aan kleine stichtingen, kennissen die projectjes doen en dergelijke. Grote organisaties schrikken mij af vanwege overhead, logge organisatie en soms zelfs buitensporig hoge directeur salarissen.

Niet veel voorbeelden, maar een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de Peter Pan foundation. Waarom? Kleine stichting, mijn oom is er fanatiek bij betrokken, ik heb zelf ooit nog eens meegeholpen de bus te restaureren. Soort "Direct verzekeren, direct resultaat" dus. (http://www.peter-pan.nl/)

En achteraf hoor ik de verhalen, zie ik wat foto's, en weet weer dat het geld direct gebruikt is.

Anoniem zei

Waar ik zo benieuwd naar ben is waarom mensen bij het uitkiezne van een Goed Doel vaak uitkomen bij die enorme organisaties waar een enorm deel van hun gift blijft hangen in welke vorm dan ook.

Zelf zie ik steeds meer in kleinere organisaties zoals SALEK (www.salek.nl) voor onderwijs etc.

Het vergt echter vaak wel een klein beetje moeite om een goed Goed Doel te vinden waar je jezelf goed bij voelt, maa ik heb liever dat mijn geld ergens 100% naartoe gaat :)