maandag, januari 21, 2008

Referendum: Verbeek vs. van Gijzel

ALs tweede stad in Nederland mogen wij woensdag naar de stembus. Dit keer geen stemcomputer maar een oud en onwennig rood potlood om mijn stem uit te brenge. Er is veel gezegd en geschreven over het referendum, en normaal gesproken houd ik me zo ver mogelijk van politiek. Deze keer wil ik toch mijn ei kwijt.

Veel mensen geven aan dat ze niet gaan stemmen. Daarvoor geven ze voornamelijk twee redenen aan: kiezen tussen twee kandidaten van de PvdA is geen keuze en het is een raadplegend referendum. Ondanks de uitkomst heeft de gemeenteraad het laatste woord. Ik ga zeker stemmen. Nog nooit heb ik zo direct invloed gehad. Bij de 2e kamer verkiezing is mijn stem 1 van miljoenen. Bij de gemeenteraad 1 van duizenden, maar kan mijn kandidaat nog steeds buiten de coalitie vallen door partijpolitiek. Nu heeft mijn stem echt invloed en kan theoretisch zelfs de doorslag geven!

Daarnaast vind ik het helemaal niet interessant dat de beide van dezelfde partij zijn. Het gaat om de persoon. De burgemeester moet boven de partijen staan en los staan van partij politiek. In die zin vind ik het gekozen burgemeesterschap ook beter: in plaats van dat partijen de steden onderling verdelen wordt de strijd nu in het openbaar gevoerd.

We hebben twee kandidaten die redelijk verschillen. Eentje is reeds burgemeester en heeft ervaring bij het besturen van de stad. De ander is 2e kamer lid geweest en kent de politiek van binnen en van buiten.

Mijn voorkeur is heel makkelijk: ervaring gaat te allen tijden boven goede bedoelingen.

Geen opmerkingen: