maandag, maart 31, 2008

jufmelis.nl: Nederlands oefenen (maar dan leuk)

Wat gebeurt er als je, als computernerd, getrouwd bent met een docente Nederlands en je hebt iets te vaak een grote mond dat de bestaande sites voor het vak Nederlands niet heel goed en mooi zijn? Dan word je aan het werk gezet:

image

Mijn vrouw heeft een nieuwe hobby: haar site en ik ben het slachtoffer want ik mag het maken. En omdat ik vergelijkbare sites nogal naar beneden haalde moest ik wel met echt iets goeds komen. Zo heb je bijvoorbeeld deze site: met heel veel liefde en energie in elkaar gezet. Maar eigenlijk niet meer van deze tijd. Toch heeft het bijna 15.000 pageviews op een dag. (!)

Om de site voor mij ook interressant te houden heb ik een systeem gebouwd waarbij de regels gewoon uit tekstbestanden worden uitgelezen en automatisch in het menu en op de homepage worden geplaatst.

De bloemetjes (bloeien) in de lente.|bloeiden

Door slim gebruik van str_pos en str_replace bouw ik de zinnen op en kan ik ze controleren en scores berekenen. Het toevoegen van een nieuwe oefening kan ik eenvoudig doen door het plaatsen van een nieuwe bestand met regels.  Zo houd ik het voor mezelf toch nog interessant. Binnenkort gaan we aan de slag met zinsdeel benoeming. Dat is nog een uitddaging. Tot die tijd proberen ik mijn score te perfectioneren. Want mijn Nederlands is nog nooit perfect geweest en dat kan natuurlijk niet als je met een docent getrouwd bent. Dus ik ga nog even Nederlandse werkwoord spelling oefenen op jufmelis.nl!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Hans, ik vind het er echt zo mooi uitzien!!!
Wordt de site al veel bezocht?

Anoniem zei

Wat een mooie site, knap gedaan!
Groetjes dot

Bastiaan de Wit zei

hooi
U kent mij niet, maar ik probeer oefeningen te vinden over zonsdeelen maar ik kan het niet vinden.. ik ga even door kijken, maar ik wou dat alleen even laaten weeten dat het nog best well mooilijk is om dat de vinden,
groetjes,
Bastiaan