maandag, oktober 01, 2007

Doe mij een Hobby!

Ik kom mijn hobby's eigenlijk alleen tegen als ik een CV schrijf, op andere momenten heb ik het te druk om me er mee bezig te houden. Nu heb ik sinds kort natuurlijk voetbal als hobby (en kan ik daarmee hardlopen en squash van mijn CV schrappen ;)) Nu vind ik hobby nogal een vaag begrip. Zolang het iets is wat je graag doet, waar je van ontspant en wat het liefst ook nog nut heeft is het al snel een hobby.



Het vinden van een hobby is nog een heel karwei. Zeker als je niet gewend bent om veel vrije tijd te hebben. Hoe kom je aan een nieuwe hobby? Hoe vind je uit wat je leuk vindt? Nu heb ik een tijd terug mijn functie verruild voor een andere minder stressvolle functie. En ineens had ik tijd over, dus tijd voor nog een hobby!




De enige manier om erachter te komen wat je leuk vindt is dingen proberen. Zo heb ik de afgelopen vakantie geprobeerd piano te spelen, chinees te koken en weer boeken te lezen. Want eigenlijk is dat mijn grootste hobby. Lekker door de boekenwinkel struinen op zoek naar nieuwe boeken en indrukken. Niets is leuker om een beetje rustig rond te lopen. Te kijken wat er te koop is, boeken door te bladeren en verrast worden door onverwachte boeken. Iets wat met een online winkel bijna niet te doen is. Amazon komt dicht in de buurt maar Bol.com heeft het niet begrepen. Een boekwinkel gaat niet om de boeken, maar om de ervaring. Geprikkeld worden.



Zo kwam ik een week terug een boek tegen over Erlang. Een programmeertaal bedoeld voor concurrent gebruik. Helemaal toegespits op werken in een multicore omgeving. Althans dat denk ik. Ik heb het boek niet gekocht, ik heb nog teveel boeken liggen. Binnenkort gelukkig weer een lange reis dus genoeg tijd om te lezen. Eigenlijk zouden ze boeken in abbonement vorm uit moeten brengen. Elke week een magazine met een paar hoofdstukken uit een paar boeken. En lezen wanneer je er zin in hebt.

Geen opmerkingen: