zondag, augustus 20, 2006

Nu kopen: paypal nu kopen script!

Wat is er mooier dan het stellen van een retorische vraag? En wat is er mooier dan het eerste script wat je met je nieuwe paypal nu kopen script verkoopt het script zelf is? Volg je het nog? Dit weekend heb ik eindelijk mijn plan uitgewerkt om via mijn website mijn eigen gemaakte software te verkopen. Bekijk het op: http://www.breinloos.nl/paypal/.

Het is een script waarmee ik zip bestanden kan verkopen. Op de homepage zie je een lijst van de producten. Als je op de "nu kopen" knop drukt ga je naar paypal. Maak je daar de actie af dan krijg je een e-mailtje met daarin een download link. Met die link kun je de bestanden downloaden en gebruiken. Maar waarom mijn code op deze manier verkopen?

Laat me duidelijk zijn: ik ben niet tegen open source. Open source heeft zijn plek, maar is niet het antwoord op alles. Een van de grootste valkuilen van Open Source is de relatief slechte kwaliteit van de meeste projecten. Omdat mensen het voor hun plezier doen mis je vaak de handleiding en mag je hopen dat het doorontwikkeld wordt. Daarnaast worden alleen die dingen ontwikkeld waar mensen zelf plezier aan beleven. Of wordt het gebruikt voor studie en het opdoen van ervaring. Niet echt aantrekkelijk voor de eindgebruikers. Het nadeel voor een Open Source ontwikkelaar is dat je veel tijd kwijt kunt zijn met het ondersteunen van je gebruikers (zeker als je een brakke handleiding oplevert).

Daarom heb ik besloten mijn code ter verkoop aan te bieden. Het is niet zo dat ik denk dat mijn code uniek is of dat ik briljante code heb geschreven en die niet wil delen. Nee, ik wil het publiek beperken. Ik wil dat alleen mensen die serieus interesse hebben in mijn code deze kopen en gebruiken. En alleen die mensen zal ik ondersteunen. Daarom heb ik dit script gemaakt. Nu houdt dit script het kopieren van mijn code niet tegen. Maar als mensen mijn script kopen, kopen ze de ondersteuning niet het script. En die ondersteuning bestaat uit een jaar lang gratis updates en bugfixes en mail ondersteuning.

Blijft er nog een andere kant van Open Source over: door de code open te maken wordt hij veiliger. Dat klopt. Maar dat klopt pas als een product redelijk populair is. Als ik dit script nu op Sourceforge zet en 10 mensen downloaden het dan wordt het echt niet veiliger. Ik ga niet zeggen dat het script nu veilig is. Dat weet ik namelijk niet, het is net af! maar ik gebruik het zelf, op mijn eigen webserver. Als het niet veilig is merk ik het zelf ook.

Door op deze manier mijn code te verkopen heb ik hopelijk het beste voor iedereen: mensen die het script kopen hebben recht op ondersteuning en bugfixes. En ik hoef alleen maar mensen te ondersteunen met oprechte interesse. Daarnaast is de prijs zo ontzettend laag dat je het bijna gratis kunt noemen. Ik zie alleen maar voordelen! Koop het script, bouw mooie documenten en verkoop het via je website!

Geen opmerkingen: