woensdag, juli 05, 2006

BCC: high prices, low service!

Als ik heel eerlijk ben, ben ik nooit een fan geweest van de BCC. Te groot, te schreeuwerig en wie noemt zijn bedrijf nu naar een E-mail term? Maar dat schreeuwerige wil ik best op de koop toe noemen als ze maar goedkoop zijn, en goede service hebben. Maar dan wringt de schoen. Als je hun slogan hoort dan heb je de indruk dat ze er in geloven. Maar op het moment dat je de winkel (in mijn geval BCC Den Bosch) instapt verdwijnt die indruk als sneeuw voor de zon.



Sinds een tijdje heb ik een nieuwe regel voor mezelf: dure apparaten (boven de 300,- ) koop ik alleen als ik minstens 5% korting krijg. Ik heb wat tips gekregen van ervaringsdeskundigen. En de magische zin "En hoeveel is de korting?". Zou het goed moeten doen. Op de meeste apparaten zit minstens een 10% marge, dus bij 5% korting heeft het bedrijf nog steeds het grootste gedeelte van de winst. Ik ging mijn nieuwe aankoopstrategie toepassen op mijn nieuw te kopen HDD-DVD recorder. Ik wist precies welke ik wilde hebben, namelijk de Philips 5350, met Guide+. Op internet gaan ze weg voor 370,-. Maar ik wil het kopen in een winkel. Vooral omdat ik dan een plek en een persoon heb op service te claimen en omdat ik hem dan gelijk in mijn handen krijg en niet afhankelijk ben van een postbode.



Mijn eerste bezoek was aan de BCC. Wonder boven wonder hadden ze hem daar staan. Voor 450,- euro. Ik heb ongeveer 10 min bij de apparaten gestaan voordat ik een medewerker vond die me te woord wilde staan. Op mijn vraag: "Hoeveel is de korting". Kreeg ik een kort en krachtig antwoord: "Niets". Toen ik zei dat ik hem veel goedkoper op internet had gezien reageerde hij kortaf dat "de laagste prijs garantie" niet gelde in combinatie met internetwinkels. Tot slot probeerde ik het nog met: "Ik mag hem van mijn vrouw alleen meenemen als hij maximaal 400,- kost". Maar hij gaf geen krimp. Dus verliet ik de winkel. Low pricing? Nee dus. High service? zeker niet. Nee, bij de BCC zul je mij niet meer zien.



De volgende dag ging ik naar de IT's. Helaas hadden ze daar het apparaat niet op voorraad. Toen ik ernaar vroeg of ze hem konden bestellen. Gaven ze aan dat ze wel de 7330 hadden (250 GB, Guide+) voor 599,- en dat ze daar wel wat met de prijs konden doen. Ik mog hem meenemen voor 550,-. Dat was helaas boven mijn budget. Voor 500,- had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen maar daar hebben we niet meer over onderhandeld. Hoewel ik zonder apparaat de winkel verliet ging ik toch met een goed gevoel naar buiten. Bij de IT's kom ik nog wel eens terug!



Na wat winkels langs gebeld te hebben, bleken ze hem bij de Harense Smid niet te hebben. Ook de Media Markt had hem nog niet. De oude (5330, zonder Guide+) was nog niet uitverkocht. Bij de expert hadden ze hem wel. Voor 450,-. Dus ging ik op pad naar de Expert. Daar aangekomen hadden ze er nog 1. Ik had van te voren een verhaal bedacht: "mmm, 450 dat is wel duur. Op internet heb ik hem gezien voor 370. Ik snap dat jullie dat niet kunnen bieden maar het is wel een groot verschil". Waarop de verkoper ging kijken of hij iets aan de prijs kon doen. Voor 425,- mocht ik hem meenemen. 25,- op 450,- dat is meer dan 5%! Missie geslaagd!. Met apparaat en een goed gevoel over mijn handelsgeest verliet ik de winkel. Expert, daar ga ik zeker terug komen!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

he hans, da's grappig.. expert is voor m'n gevoel de duurste en als ik naar een goedkoop apparaat zou zoeken zou ik zelf ook eerder naar een prijsvechter zoals de mediamarkt of bcc gaan.. blijkt dat je bij een zaak met goede service toch het beste aan kunt kloppen.

Anoniem zei

Hahaha, heel erg goed gedaan!

Anoniem zei

En weet je wat nu zo leuk is... dat Hans nu heel makkelijk de Gilmore Girls kan opnemen (voor mij)

Anoniem zei

hans..
waarom ga je per winkel andere verhalen verzinnen..?
omdat je 1e verhaal geen onderhandeling is.. dat is gwn cheap overkomen..
wat blijkt eigenlijk uit dit stukje onzin..
je bent geen onderhandelaar..
en gaat met 3 verschillende verhale op pad..
beetje slecht verhaal dit..
slechte vergelijking..
misschien hebbe ze bij expert die 425 harder nodig dan bij bcc?

Anoniem zei

Hans,

Hellaas moet ik het bericht hierboven gelijk geven.
Waarnaast je, als ik je verhaal goed begrijp, evenveel kwijt bent voor een ander type dan voor degene waarvoor je in eerste instantie kwam.
Dus je hebt lopen zoeken en moeilijk lopen doen, en was nog steeds het goedkoopst (of iig even duur uit) bij BCC.

Daarnaast bied BCC mij altijd geweldige service, en komen ze hun laagste prijsgarantie altijd na!

En hoezo hebben ze overal ong. 10% marge dat is dus niet waar, en ookal was dat zo en winkels geven je 5% korting, is 5% de helft van 10%, dus geven ze 50% van hun marge weg, en is er geen ruimte om winst te maken...

Maar vooral wegblijven bij BCC, des te eerder ik geholpen wordt!

Anoniem zei

Haha cheap inderdaad.