donderdag, juli 27, 2006

Ad-sense bloggers zijn niet te vertrouwen

Op een aantal blogs die ik lees staan ad-sense advertenties zie bijvoorbeeld usarchy.com en ulco.nl. En dat vertrouw ik niet. Nu geen de voorgenoemde blogs ook nog eens een keer over zoekmachine optimalisatie en daar gaan bij mij helemaal de rode alarmbellen rinkelen. Schrijft men voor hun blog met kwaliteit en orginaliteit in hun achterhoofd of schrijft men alleen voor veel hits en hoge rankings?




Het is vergelijkbaar met het klassieke dilemma uit de journalistiek. Als krant of tijdschrift ben je voor een groot gedeelte afhankelijk van je adverteerders. In hoeverre houd je hier rekening mee met het schrijven van je artikelen en je commentaaar? En tot hoever pikt je publiek het? En wat is de ethiek? Je content aanpassen voor adverteerders en het schrijven van advertiorals is al snel een belediging voor de intelligentie van je publiek. Voor blogs ligt het verhaal nog een stukje anders.



Het voeren van een blog neemt niet veel kosten met zich mee. Met een paar tientjes tot misschien honderd euro per jaar kun je voor jezelf een mooi platform maken om je te profileren en je mening te ventileren. Met het plaatsen van ad-sense geef je alleen maar aan wat je ware intenties van je blog zijn. En vanaf dat moment zijn je posts gekleurd en niet meer te vertrouwen. Want bij elke post zal de lezer zich afvragen: "is dit de echte mening van de schrijver, is dit echt wat hem bezighoudt? of is het puur voor de ad-sense resultaten?"



Als oplettende lezer zul je nu opmerken: "allemaal leuk en aardig maar jij hebt ook ad-sense op je blog gezet!". Ja inderdaad klopt, ik ben ook niet te vertrouwen. IK wil graag ervaring opdoen met ad-sense. Kijken wat mijn mening waard is. Gewoon eens meemaken hoe het werkt. Daarnaast was ik al gekleurd en dat heeft weer te maken met iets anders: statistieken. Ik ben helemaal statistieken gestoord. Zo weet ik dat er vrij veel mensen mijn blog vinden door op "nescafe" te zoeken. En dat motiveert me om meer over koffie te schrijven. Daarnaast heb ik mijn artikel over BCC op zo'n manier proberen te schrijven dat hij hoog scoorde in google. En dat lukte. Zo sta ik op 1 met de slogan van BCC en dat is leuk. Mijn mening over BCC is wel oprecht.

(en dit artikel heb ik alleen maar geschreven in de hoop dat mensen boos worden en naar me linken, beetje dwars en controversieel zijn helpt het beste... ;) )

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je bent dus een hypocrietje en een statistiekengestoorde.

Anoniem zei

Je staat niet meer op 1. Maar toch gefeliciteerd.
Ik vind dat hele ad-sense gedoe een beetje marginale non-sense.

Het is mooi weer. Lekker buiten spelen...

Doeg!

Anoniem zei

Vervolg reactie:

Wat dan wel weer erg leuk is, dat in een van de genoemde sites een bank wordt 'afgekraakt' met daarbij direct een advertentie van diezelfde bank.

Kijk, dat zie je niet in een krant. Daarvoor heb je een redactie.
Dus de vrijheid van meningsuiting hoeft niet in het gedrang te komen.

Eigenlijk hartstikke leuk dat ad-sense.
Ga het eens proberen op mijn eigen site. Een stukje over Shell in Nigeria of "Google houdt Chinese dicatatuur in het zadel" Of gaat dat niet werken?

Nah, ik ga nu buiten spelen.

Doei.