zaterdag, november 17, 2007

Ik, als carrieretijger

1 november jongstleden. Op de kop af twee jaar geleden verliet ik het bedrijf om mijn heil ergens anders te zoeken. Vijf maanden later: 11 april was ik weer terug. En nu zit ik bij de training: beginnen met leidinggeven. Binnen twee jaar ben ik gepromoveerd van software engineer tot manager support & beheer en sinds begin november: Manager techniek en lid van het MT. Het is officieel: ik ben een carriere tijger.

In mijn eigen plannen was ik ongeveer zo rond mijn 35e op deze positie uitgekomen. Maar ik ben er al. En dat levert een ander probleem op: wat wordt mijn nieuwe doel voor rond mijn 35e? Het is misschien wat snel om nu alweer over de volgende stap na te denken nu ik pas een paar weken officieel in deze functie zit. Maar ik vind dat je altijd vooruit moet kijken.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb een prachtige baan. Ik heb veel vrijheid om die dingen te doen die ik belangrijk vind. De problemen op te lossen voor de techniek groep die al veel te lang spelen en om het leven van de technici makkelijker en leuker te maken. Ik zie het als mijn doel om te zorgen dat zij optimaal kunnen presteren en het beste uit zichzelf kunnen halen. Daarnaast kan ik me nog bezig houden met ons China project. Het is een prachtige kans om deel uit te mogen maken van zo'n onderneming. Het voelt echt als pionieren.

Toen ik begon als manager support waren we met zijn 3-en. Toen ik wegging zaten er 9 man. Natuurlijk ging niet alles goed, maar we hebben wel veel bereikt. En het heeft me ook een aantal belangrijke dingen geleerd: ik kan niet delegeren en belangrijker nog: klanttevredenheid is het sleutelwoord. Je kunt nog zo'n mooie oplossing bedenken als je de problemen van de klant niet op kunt lossen ben je nergens. En die problemen zitten vaak op heel andere gebieden dan je zelf denkt. Het is heel moeilijk om je te verplaatsen in de klant. Maar na een paar maanden support wordt dat een tweede natuur. Ik heb heel veel geleerd door te praten met de mensen die ons product echt gebruiken en te luisteren naar waar zij tegenaan lopen. Iets wat iedere professionele software engineer zou moeten doen. Dan pas krijg je begrip voor de klant.

Er is veel aan de hand in mijn leven op dit moment. Helaas komt daarmee het bloggen in het gedrang. Terwijl ik nog genoeg onderwerpen heb. Ik denk dat het tijd wordt om het bloggen dan ook maar te gaan plannen, net als mijn andere taken...

1 opmerking:

Anoniem zei

goh, wat n luxe probleem, zeg! ;-)
zou je niet gewoon NU genieten van wat je hebt? :-D