woensdag, oktober 15, 2008

Gezocht: PHP AJAX application framework

Een tijdje terug gaf ik al aan bezig te zijn met mijn eigen CMS-js in PHP. En na een paar maanden gebruik doet het nog steeds wat het moet doen. Al moest ik met de overgang naar FF3 en IE8 wel wat tweaken aan de HTML en CSS. Maar mijn SimpleCM geeft mij nog steeds de mogelijkheid om snel content driven websites online te brengen kwestie van DNS omzetten naar het juiste IP. Website aanmaken met de juiste URL afvanging, veldtypes definieren, standaard render templates inzetten voor menu's en content en Hoppa welkom: wasigh.nl!

image 

Maar na een paar maanden gebruik begin ik toch tegen grenzen aan te lopen. En eigenlijk wil ik paar delen aanpassen. Zo ben ik helemaal weg van MVC frameworks, iets wat ik ook gebruik: echter de koppeling Controller vs Content ben ik nog niet helemaal uit. Op de traditionele manier gebruiken ze namelijk allebei de URL voor de identificatie, daar moet ik dus nog een beetje aan puzzelen. Eigenlijk wil een cakephp + content + beheerscherm maken.

image

Voor het beheerscherm heb ik ook een mooi idee, zo mooi dat ik eigenlijk niet geloof dat het nog niet bestaat: een PHP Ajax Application framework. Een framework waarbij ik eenvoudig via componenten in PHP bijvoorbeeld een Tree, Buttons en Text controls een applicatie opbouw. Deze via events aan elkaar koppel en aan data koppel. Een soort ASP maar dan compleet AJAXbased. Het Framework bepaalt dan hoe de code gerenderd wordt op de client en bepaalt welke code er op de server en welke er op de client uitgevoerd moet worden.

Het selecteren van een item in een boom en het daarbij activeren van een copy command hoort wat mij betreft op de client, maar op de server hoort ook de state bijgehouden te worden zodat je na een F5 de applicatie weer in de juiste state terugkrijgt. 

Het enige wat ik wil is dus een statefull PHP applicatie die op basis van het combineren van componenten een RIA/webGUI maakt die ook nog eens zelf kan bepalen welke onderdelen eventueel clientside uitgevoerd kunnen worden. Zo moeilijk dat dat toch niet zijn?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kijk eens naar het QCodo framework!

Anoniem zei

of naar silverstripe