vrijdag, juli 25, 2008

Google website optimizer

Je hebt je website met een reden, je wilt dat bezoekers een specifieke actie doen. Dat noemen we conversie. Conversie is heilig, alles wat je doet met je website: design maken, html maken, ad-words campagnes, zoekmachine optimalisatie etc heeft te maken met conversie: die moet zo hoog mogelijk worden.

Je wilt dat er veel bezoekers op je site komen en als ze er eenmaal zijn wil je dat ze converteren (dat doen wat jij belangrijk vindt). Of ze converteren hangt van heel veel dingen af, dat is psychologie en daarvoor gebruiken we usablity experts. Heel veel bureau's kunnen je daarbij helpen en genoeg mensen verdienen daar een goede boterham mee.

 

één van de trucks die ze in huis hebben is het zogenaamde A/B test of multivariable tests. Daarmee maak je meerder versies van je pagina's en bekijk van welke versie het beste converteert. Een soort test die je eigenlijk continue wilt uitvoeren om het resultaat van je site te optimaliseren. Kleine verschillen kunnen namelijk grote impact hebben. Dit soort testen waren natuurlijk al lang mogelijk, maar nu heeft google ook een tool om dergelijke tests uit te voeren: Google website optimizer. Hiermee komt weer een krachtige tool erbij voor de (amateur) webmaster!

Geen opmerkingen: