dinsdag, juli 29, 2008

ANWB wegenwacht: je beste vriend!

Toen ik gisteren na een dag hard werken naar huis reed begon mijn auto ineens raar te doen. Het stuur trok naar links en er kwam ook een ander geluid van de banden dan anders. Geluiden die je niet wilt horen als je met ~120 op de snelweg rijdt. Dus toen heb ik maar de vluchtstrook opgezocht.

Een snel rondje om de auto gaf al snel duidelijkheid: mijn linkervoorband was helemaal plat. Nu vind ik het normaal niet zo'n probleem om een band te verwisselen maar aan de snelweg op de vluchtstrook waar het andere verkeer op nog geen meter voorbijraast: daar ben ik niet zo'n fan van. Ik heb eerst nog getracht door te rijden tot de volgende afslag maar al snel bleek dat dat kansloos was. Dus dan maar bellen.

Binnen een paar minuten had ik de ANWB alarmcentrale aan de lijn. "Hallo, u heeft een lekke band maar bent geen ANWB lid? Dat gaat dan 190 euro kosten. 1 jaar lidmaatschap en aanrijd kosten." Uhm slik, nee dat gaan we dus niet doen. Toen heb ik mijn pa maar gebeld. Hij zou zijn auto achter de mijne parkeren waardoor we met meer veiligheid de band kunnen verwisselen.

Tien minuten later echter stopt er een wegenwacht auto. Dus ik zeg: "Hoi, ik heb een lekke band, maar ik ben geen lid." "Dat maakt niet uit, ik kan je moeilijk laten staan, ik help je wel even."  Met een soort kussen, perslucht en een pneumatische hamer had deze ANWB-er binnen twee minuten mijn band verwisseld en kon ik op mijn thuiskomertje met 80 Km/u naar huis kachelen. En dat helemaal gratis! Dat noem ik nog eens service!

Vanochtend even langs de garage, ik had te lang doorgereden op mijn band (abrupt stoppen op de snelweg lijkt mij ook geen optie?) en met een nieuwe band, een nieuw ventiel en 65 euro lichter kon ik na 20 minuutjes weer op pad. Meteen maar een afspraak gemaakt voor de APK. En nu hopen dat deze band het langer uithoudt dan de vorige... deze band was een half jaar geleden ook al lek...

Wat ik dit weekend nog ga doen is een gevarendriehoek, pionnen en een geel hesje in de auto leggen, nu had ik mooi weer en was ik op zich goed zichtbaar, maar bij slecht weer had ik me echt onveilig gevoeld.

2 opmerkingen:

Sjoerd zei

Heel veel mazzel man! Maar wel een beetje krenterig om met zo'n ouwe fiat geen ANWB lidmaatschap te hebben... Ik had het eigenlijk wel terecht gevonden als je gewoon alsnog die 190 euro moest dokken :)

Maar goed, Ik heb ook al mijn centen eruit, toen ik stil stond...

Unknown zei

Gewoon lid worden van de anwb, bij sommige tankstations krijg je ook nog eens geld terug/korting bij het tanken! Mijn anwb abbo betaalt zichzelf met de korting én de hulp bij pech e.d. dus dubbel en dwars terug! Alleen de korting bij het tanken al! =)