zaterdag, februari 16, 2008

SimpleCM, cakePHP en Not invented here

In mijn dagelijkse werk ben ik ontzettend tegen het "not invented here" syndroom. Het syndroom waarbij een programmeur weigert om frameworks te gebruiken die hij zelf niet gebouwd heeft. In mijn werk noem ik dat altijd koppigheid en dodelijk voor de productiviteit. Op de schouders van reuzen kijken we eenmaal verder. En waarom niet profiteren van het werk en de inzet van anderen? Het niet gebruiken van frameworks is een vorm van arrogantie die vaak niet gepast is.

 

Voor mijn SimpleCM ben ik bezig met een manier om webapplicaties mogelijk te maken. Het tonen van content is natuurlijk leuk, maar voor websites wil je vaak ook interactie: het bestellen van een boek, een plaatsen van een reactie etc. En voor deze interacties ben ik op zoek naar een mooie oplossing. Zo kwam ik deze week www.cakephp.org tegen. Een rapid application framework, volgens mij vergelijkbaar met Ruby on Rails.

In cakePhp zitten heel veel mooie oplossingen: een O/R mapper, MVC uitvoer van webrequests, helper classes, schone URL's en wat al niet meer. Ik ben wel gek om het niet te gebruiken. Toch begint het "Not invented here" syndroom op te spelen. CakePhp legt als Framework aardig wat beperkingen op en het is een webapplicatie platform terwijl ik op zoek ben naar de combinatie content / webapplicatie.

 

Na rijp beraad heb ik besloten om CakePHP niet te gebruiken, maar wel om me er door te laten inspireren. Net zoals ik me laat inspireren door ASP.NET MVC en zelfs door composite C1. Het mooie van CakePHP is dat het open source is. Dat maakt het geinspireerd raken wat makkelijker. In overleg met mezelf heb ik besloten dat dit niet onder het "not invented here" symptoom valt. Ik werk verder op het werk van anderen en bepaal welke gedeelten toepasbaar zijn op mijn eigen werk.

Geen opmerkingen: