donderdag, oktober 26, 2006

Mijn kortstondige carriere als google spammer

In de basis is het een goed idee. Je begint een website, daar zet je wat content op, wat banners en je zorgt dat mensen je website vinden. Als mensen je website vinden wil je dat ze zo snel mogelijk je website weer verlaten via een click op een banner. Dat is je conversie!

Om te zorgen dat je gevonden wordt in zoekmachines zul je toch iets van content op je site moeten zetten. Originele content die nog niet (in die vorm) op andere sites heeft gestaan met voldoende relevante tekst. Uiteindelijk moet je zorgen dat je zo hoog mogelijk in Google(of andere zoekmachines) komt, dat mense je link interressant vinden erop klikken en dan wanneer ze op je site komen niet weten hoe snel ze weer weg moeten.

Internet vervuiling? Ja. Zoekmachine vervuiling? ja? Succesvol? matig. De grap is dat je externe links nodig hebt om te zorgen dat je pageranking hoog genoeg wordt. Daar heb je wel trucs voor. Door gebruik te maken van subdomeinen. Iets waar veel gebruik van wordt gemaakt. Binnen 2 maanden had ik 3000 pagina's in google. Ongeveer 200 bezoekers per dag en zo'n 2 euro per dag aan banner inkomsten. Dat duurde ongeveer een week. Toen werd ik uit de google index gegooid.

Nu heb ik max 20 bezoekers per dag, en een inkomen van nul. Het was een leuk experiment. Een kick om zo snel zoveel hits te krijgen. En ik denk dat ik als er veel energie in stop ik de juiste balans wel in kan vinden. Totdat google de voorwaarden weer verscherpt. Maar liever steek ik mijn energie in andere webprojecten, met originele plannen om het internet wat leuker te maken. Daar haal ik toch meer voldoening uit.

Geen opmerkingen: