woensdag, december 07, 2005

Philips, Eindhovens trots

Het overlijden van een 100-jarige. Het winnen van een voetbalwedstrijd. Het lijkt niet verbonden met elkaar. Maar dat wordt anders als je aan beide de naam Philips kunt verbinden. Frits Philips, meneer Frits, is helaas overleden.
Philips heeft Eindhoven gemaakt tot wat het nu is. En hoewel ik eigenlijk nooit in Eindhoven gewoond heb, voelt het toch als mijn stad. Een stad waar ik trots op ben. En ook trots ben ik op Philips, op meneer Frits en wat hij voor Eindhoven betekend heeft.
Mijn opa heeft bij Philips gewerkt, mijn vader heeft bij Philips gewerkt en ik heb bij Philips gewerkt. En van iedereen die in of rond Eindhoven woont heeft wel een vader, opa, oom of tante bij Philips gewerkt. Eindhoven is Philips, Philips is Eindhoven.
De mantra: "als het geen Philips is, kan het nooit iets zijn" zit er nog goed in. En zo is bijna alle apparatuur hier in mijn huis van Eindhovense makelij.

Eindhoven, de mooiste stad van Nederland. Een stad zonder opsmuk of mooi makerij. Een stad die zich laat zien zo als het leven is. Puur, hard en gemoedelijk. Nee voor Eindhovenaren zijn geen middeleeuwse vestigingswerken nodig om zicht iets te voelen. Geen grachten, geen duur doenerij. Doe maar gewoon, dat is voor Eindhoven genoeg.

Guus Meeuwis zong al: "Dan denk ik aan brabant, want daar brand nog licht". En dat licht? dat komt uit Eindhoven, daar stonden de fabrieken de oorsprong van de groei van de mooiste stad. de stad waar in het licht in de lichttoren nooit uit zal gaan.

En juist in die stad weet PSV in een voetbalwedstrijd te winnen en de 2e ronde Champions League te halen. En weer vult mijn hart zich met trots!

En eens te meer weet ik: Eindhoven en Philips dat is iets om trots op te zijn!

Geen opmerkingen: