woensdag, december 14, 2005

De rust van een goede planning

Deadlines, een bron van veel spanning en stress. En morgen is er zo'n deadline

Het is nu 15:20 en ik ben klaar. Ik heb het op mijn sloffen gehaald. En weet je waarom? er lag een goede planning. Een planning die realistisch en goed was. Een planning die rust brengt in plaats van stress en dat is de enige goede planning.

Hoe kwam die planning zo goed?
- Voordat er een requirement geimplementeerd gaat worden wordt een gedegen tijdsinschatting gemaakt.
- Voordat een defect wordt opgelost wordt hij geanalyseerd
- Voordat je code opgeleverd wordt, wordt ie gerevieuwed (2 weten meer dan 1!)
- Voordat ik code mag wijzigen, moet ik eerst de requirements en de usecases wijzigen indien nodig.
- Voordat ik code mag opleveren Unittesten, unittesten, unittesten
- Voordat ik ook maar iets mag: testcase schrijven voor het testplan

En dat heeft tot gevolg dat ik max 50% van mijn tijd programmeer. Maar dan wel in 1 keer
goed zonder dat ik een ander deel van de code omvertrap.

Morgen is de MileStone af. Dan wordt de code bevroren, wordt er een build gemaakt en wordt er getest. Niet zomaar willekeurig, nee de testcases (+/- 500) worden uitgevoerd. Alle testen die falen worden toegewezen aan een programmeur en als daarna die fouten zijn opgelost wordt de volgende Milestone gemaakt. En dan? dan is het programma in Beta en gaat het naar een klant voor validatie testing.

Geen stress, deadline gehaald en een goed product.
Wie kan dat nou zeggen in de software wereld?

1 opmerking:

Anoniem zei

Goeie shit, held... :)

Het klinkt als een echte opluchting trouwens! ;)

50% klinkt wel heel lomp trouwens, is dat het waard denk je? Ik zou het toch richting 66% willen hebben eigenlijk (het programmeren), of is dat iets dat met de tijd wel komt omdat je minder tijd kwijt bent aan plannen, waar je minder goed in bent dan dotnetten?