dinsdag, november 03, 2009

Gezocht: een nieuw CMS!

Ik werk nu ruim 5 jaar voor een internetbureau en heb met verschillende CMS-en gewerkt. Elk systeem heeft zo zijn sterke en zwakke punten, maar 1 ding hebben ze gemeen:

De ondersteuning voor OTAP is slecht.

Nu is dat voor een eerste release van een website/webapplicatie niet zo'n probleem, maar op het moment dat je door gaat ontwikkelen en bugs gaat fixen loop je snel tegen grenzen aan.

Het is dan zaak om de content vanuit de productie omgeving terug te zetten naar de acceptatie omgeving. Deployments moeten gedaan worden op de acceptatieomgeving en daarna nog een keer op de productieomgeving etc. Twee wijzigingen worden tegelijkertijd ontwikkeld, de eerste wordt wel geaccepteerd, de tweede niet.. Hoe kun je wel de 1e live zetten en de 2e niet?

Volgens mij is er ruimte in de CMS markt voor een nieuw CMS met de OTAP straat als uitgangspunt:

  • ondersteuning van changesets (code + content)
  • versiebeheer op changesets (commit & rollback!)
  • eenvoudig automatisch migreren van changesets binnen de OTAP
  • uitvoeren van webtests

Mis ik iets? bestaat een dergelijk systeem al? Zie ik het allemaal te simpel? Vertel het me ;)

Geen opmerkingen: