dinsdag, november 21, 2006

1 stem uit de massa

Met de verkiezingen voor de deur voel je pas echt belangrijk als burger. Ineens doen alle lijsttrekkers hun best voor je. Morgen mag ik stemmen. 1 stem van de miljoenen. Met spotjes wordt je aangemoedigd je stem te laten gelden en het heel serieus te nemen. Nog nooit heb ik zo'n moeite gehad met het maken van een keuze.

Politiek is mensen en hoewel ik in principe op plannen stem mag het persoonlijke niet vergeten worden. Het zijn de mensen die het doen en de mensen aan wie ik het vertrouwen moet geven. En dat vind ik dit jaar moeilijker dan ooit.

Balkenende:
Een minister treedt af voor een reden. Namelijk wanprestatie. Als je dan diezelfde ex-minister op postitie 5 op je lijst zet ben je niet helemaal lekker bezig. Ook het feit dat er nooit is opgetreden tegen Verdonk geeft me weinig vertrouwen. Daarnaast ben ik de arrogantie van Balkenende beu. Wel regeren met LPF omdat de kiezer dat wilde, maar niet regeren met de PvdA terwijl de kiezer dat wilde.

Rutte:
Met Verdonk in je partij, die fout op fout stapelde, en een lijsttrekker die alleen maar economische herstel als doel heeft en geen plannen lijkt te hebben wat er daarna met dat geld gedaan moet worden. Verdonk lijkt de echte macht te hebben binnen de partij.

Rouvoet:
Heldere spreker, goede debater. Zeer betrouwbaar, alleen ben ik principieel tegen een partij die gestoeid is op een religie.

Bos:
Wispelturig en onbetrouwbaar. Wat mij betreft teveel bezig met het compromis. Dat kan na de verkiezingen. Voor de verkiezingen moet je helder zijn.

Marijnissen
Prachtige spreker, de beste debater van alle lijsttrekkers. Alleen is de partij teveel afhankelijk van Jan. Daarnaast is hij heel goed in het aanwijzen van problemen maar hij laat het na om oplossingen aan te dragen.

Halsema:
Moeilijk, ze heeft een 1 thema partij. En het thema is onpopulair op het moment. Slechte debater, vaal onsamenhanged. Geeft mij weinig vertrouwen.

Pechtold:
Goede punten, alleen te weinig uitstraling. Hebben de fout gemaakt om te lang in een kabinet met Verdonk te blijven zitten. Hebben hun reputatie te grabbel gegooid.

Rest:
De rest neem ik niet echt serieus.

Mijn keus staat nog niet vast. Kies ik op basis van mijn standpunten? Maak ik een strategische stem? of laat ik het erbij zitten en stem ik niet omdat ik geen goed alternatief heb? Omdat mijn mening niet vertegenwoordigt word?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik stem wel voor je!

Anoniem zei

en, wie is het geworden?