donderdag, november 25, 2010

Hebben banners hun langste tijd gehad?

Banners beginnen hun effect te verliezen. Bezoekers gebruiken ad-blockers en zien de advertenties niet. De banners zien er altijd hetzelfde uit en vallen niet meer op. En de banners die wel getoond worden hebben vaak een lage relevantie voor de bezoeker. Door de afnemende resultaten staan de prijzen die voor banners betaald worden onder druk. Een webmaster verdient minder aan zijn banner en moet op zoek naar nieuwe verdienmodellen.

De reactie van de markt is voorspelbaar: meer en grotere banners. Animaties om beter op te vallen en hele site takeovers waarbij banners over de content vallen. Hoe groter de advertenties hoe irritanter mensen ze vaak vinden. En als mensen al klikken is het maar de vraag of ze ook doorgaan naar conversie. Wellicht is zo’n advertentie goed voor de naamsbekendheid van je merk maar het resultaat daarvan blijft moeilijk meetbaar. Terwijl online-marketing bij uitstek het platform is voor meetbare, resultaatgerichte campagnes.

Aan de ene kant zijn adverteerders altijd op zoek naar goede kwalitatieve leads, aan de andere kant willen webmasters hun traffic verzilveren zonder hun bezoekers af te schrikken. En adverteerders willen hun klanten ook niet overdonderen met hun boodschap door op 100-en sites dezelfde advertentie te plaatsen. Daarom wordt het steeds belangrijker om bezoekers relevante advertenties te tonen en de barrière voor conversie zo laag mogelijk te houden. Met banners gaat dat niet lukken. Widgetmarketing maakt het wel mogelijk.

Bij widgetmarketing plaatsen we een klein, interactief, herbruikbaar blokje: de widget op de websites van partners. Deze widget kan zich aanpassen aan de context van de website en het (klik)gedrag van de bezoeker. De interactie met de gebruiker vindt in de widget plaats. De bezoeker gaat niet naar een andere website en schrikt dus ook niet van ineens een andere site.

Succesvolle widgetmarketing staat of valt bij een goede widget, een goed platform wat de widget snel en stabiel host en uitgebreide statistieken voor de adverteerder en webmaster. En laat dat nu net zijn waar ik de afgelopen maanden hard aan gewerkt heb: widgeteer, het platform voor widgetmarketing van Colours